Muslimsk feminist? Javisst!

Författare: Sarah Delshad
Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2023-03-01
Recensionsdag: 2023-03-08

Mediakontakt: Magdalena Höglund

Retoriken rörande muslimska kvinnor har i åratal baserats på en vilja att modernisera och civilisera dem, förklädd som en räddningsaktion. Skildringar av den muslimska kvinnan som ser sin muslimska grogrund som någonting feministiskt och stärkande saknas. Sarah Delshad, journalist inriktad på frågor som rör muslimsk identitet och feminism, ifrågasätter här föreställningen om den rationella, västerländska kvinnan som sitter på den optimala definitionen av frihet. Boken är också hennes egen berättelse genom motgångar och lärdomar som muslimsk kvinna. "Muslimsk feminist? Javisst!" riktar sig även till icke-muslimer som vill få en inblick bortom återkommande problemformuleringar och förstå den verklighet där muslimska kvinnors sårbarhet, ilska, drömmar, sexualitet och mod får plats. Först när vi lämnar den stereotypa bilden av den muslimska kvinnan möjliggörs möten.

Sarah Delshad är verksam som journalist och syns ofta i debatten. Hon är även flitigt anlitad som föreläsare av myndigheter, bibliotek, fackförbund och skolor över hela Sverige. "Muslimsk feminist? Javisst!" är hennes första bok.

”Delshads demokratiska hållning är att vi kvinnor i stället för att bråka om vilken som är den korrektaste formen av feminism och frihet, bör behandla varandra med sunt förnuft och medmänsklighet. Att vi bör förena oss i feministisk kamp – utan att för den skull utplåna våra specificiteter. En sympatisk hållning som iallafall vinner gehör hos denna feminist.”/ Lidija Praizovic, Aftonbladet

”Titeln Muslimsk feminist? Javisst!sammanfattar koncist budskapet. Sarah Delshad ser ingen motsättning i att vara troende muslimsk kvinna och feminist, men hon blundar inte heller för de utmaningar som finns. /…/ Sarah Delshad har en generös, inbjudande ton med stor öppenhet om sitt eget liv med både ljusa och mörka stunder och jag tror att många unga muslimska kvinnor kommer att ha glädje av den.”/Kristian Ekenberg, Gefle Dagblad

"Hållningen i debuten förblir medryckande och värmer ens feministiska hjärta. Det finns enorma kunskapsluckor om det här ämnet, vilket märks i samtiden vi lever i idag. Även om författaren sätter punkt för denna gång, hoppas jag att facklan fortlever och att vi får läsa mer om muslimsk feminism och identitet.

I den här debuten råder det ingen tvivel om att den skulle vara för alla läsare, med tanke på det pedagogiska anspråket. Och om det är någon som fortfarande tvivlar så kan jag konstatera att självklart går det att vara en muslimsk feminist!"/Yasmine Abdullahi, Arbetaren

"Feminism är ständigt på dagordningen. Och det den här boken gör för ämnet är betydelsefullt, den breddar feminismens perspektiv. /.../ Det är en läsvärd bok, som bjuder på mycket insikt./Elin Nilsson, Mariestads-Tidningen

”Muslimsk feminist? Javisst! av journalisten Sarah Delshad är en lättsam debattbok som varvar personliga betraktelser, porträtt av samtida muslimska kvinnliga influencers med korta historiska tillbakablickar. Boken är som ett rörigt smörgåsbord, men den öppna formen visar också på den mångfald islam är bortom stereotyperna. Kaxigt och alldeles självklart menar Delshad att beslöjade kvinnor har kommit till Sverige och resten av västvärlden för att stanna. Och att det går alldeles utmärkt att vara yrkesarbetande, feminist och bekännande muslim, med eller utan slöja.”/ Katarina Tavakol, BTJ-Häftet

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2023-03-08 Genre: Samhälle och samhällsvetenskap Formgivare: Hanna Säll Everö Omslagsformgivare: Munira Yussuf Boktyp: debattbok, feministisk, peppande Thema-kod: Sociala grupper: religiösa grupper, Feminism och feministisk teori Antal sidor: 191 Mått: 140 x 222 x 15 mm Vikt: 278 g Format (utgivningsdatum): Flexband, 9789189051751 (2023-03-01); E-bok, epub2, 9789189051768 (2023-03-01)

Nyheter om boken

Muslimsk feminist? Javisst!

Författare: Sarah Delshad