Romanus & Selling, 2020-03-13

Strålande recensioner för Håll käften och var söt av Vita Andersen

Vita Andersen blev ett namn i slutet på 70-talet då hennes novellsamling Håll käften och var söt fick ett stort genomslag både här och i hemlandet. Nu finns den danska klassikern i nyutgåva med nyskrivet förord av Helena von Zweigbergk. En nyutgåva som fått ett fantastisk mottagande.

Röster om Håll käften och var söt

”I dag känns både den texten och samlingen som helhet märkbart samtida. Den passiva, alienerade kvinnan med sitt avståndstagande gentemot världen och mer eller mindre oförklarade kontrollförlust känns igen i romaner av författare som Agnes Lidbeck, Isabelle Ståhl, Tone Schunnesson och Therese Bohman. Distansering som en form av motstånd är betydligt vanligare än barrikadkvinnan som slår sig fri. I sådana gestaltningar var Vita Andersen före sin tid. /…/ Att åter läsa ’Håll käften och var söt’ år 2020 är att läsa en föregångare. En författare som till fullo vet att gestalta glappet mellan idealbild och verklighet och de skevheter som uppstår däremellan.” Elin Grelsson Almestad/Expressen

”Vita Andersens moderna klassiker ’Håll käften och var söt’ ges ut i nyutgåva. Hon var en suverän dansk pionjär som verkligen tål att läsas om. /…/ Jag läser med kramp i magen. Det är så suveränt skrivet. Precisionen i detaljerna, i de klaustrofobiska miljöerna, i de riskabla känslorna.” Maria Schottenius/Dagens Nyheter

”Hon skriver med en trotsig enkelhet. Hon griper tag i minnena via kroppen och allt det man inte talar om, genom blödande eksem, svett och finnar till ägglossning, fisar, mens, urin, skinkor och stjärtar. /…/ Och novellerna om barnen ... De etsar sig fast. De påminner om det maktöverläge man som förälder har och om hur varsam man behöver vara.” Erika Vallin/Svenska Dagbladet

”Bli berörd. Läs. Detta är berättelser om livet, bortom statistiken, alla dagar – inte bara kvinnodagen den 8 mars.” Eva Åström/Norrbottens-Kuriren

Ur Helena von Zweigbergks förord

"Som ung vuxen läste jag Vita Andersens novellsamling Håll käften och var söt för första gången. Läsningen blev ett av mina absolut starkaste skönlitterära möten. Aldrig tidigare hade jag läst någon som kunde beskriva van- makt och skam på det sätt som hon gjorde."

Vita Andersen i en intervju om sitt skrivande:

"Jag hade ingen föreställning om att bli författare, men texterna på de där papperslapparna blev början på min debutbok”

Om boken

Håll käften och var söt är drabbande och mörk, skriven med en skarp blick för detaljerna men också med en rå och förlösande humor. Barnen hos Vita Andersen är skyddslösa och utsatta. Långsamt inser de att livet styrs av hårda regler och motvilligt anpassar de sig till en värld där människors grymhet, fientlighet, förfall och avund är vardag. De lär sig hålla käft och som vuxna formas de att leva upp till rådande kvinnoideal. Vita Andersens novellsamling från 1978 äger fortfarande kraften att beröra på djupet.

Om Vita Andersen

Vita Andersen, född 1942, gjorde succé med sin diktsamling Trygghets- narkomaner 1977, som numera betraktas som en dansk klassiker. Året därpå utkom novellsamlingen Håll käften och var söt som blev årets bok i Danmark och också fick stor genomslagskraft, inte minst när den gavs ut i Sverige 1979. Sedan dess har Vita Andersen utgivit dikter, noveller, romaner, barnböcker och pjäser och tilldelats en rad priser. Senast utkom Indigo (2017) som nominerades till Nordiska Rådets pris.